søndag 24. mai 2009

Et øyeblikks nostalgi


Noen ganger tenker jeg på hvor fort utviklinga av ny teknologi har gått de siste årene. Bare fra jeg var lita og fram til i dag. Barna som vokser opp i dag har vel knapt hørt om kassetter og video. Vi fikk pc hjemme da jeg var 8 år og jeg fikk egne discetter for å lagre ting på :) Internett fikk vi også, - tror det tok en god halvtime å laste ei side med ett bilde på... Men så utrolig spennende!! Så ble cd'er hot news, og walkman ble byttet ut med discman :) Husker jeg tenkte: "Tenk om jeg kunne plukket de sangene jeg ville og satt sammen til min egen samle-cd!", -noe som virket som en helt usannsynlig ønskedrøm for meg. Men plutselig kom muligheten for å brenne en cd med alle favorittene. O'lykke! På samme måte sprang jeg rundt i huset for å finne en videokassett jeg kunne ta opp tv-programmer og filmer på i siste liten. Jeg drømte om hvor fantastisk det hadde vært å kunne stoppe tv-programmet og spole over reklamene.
I dag er det nettopp det vi gjør, ved hjelp av en liten digital box som tar opp eller pauser programmet. Internett er trådløst og vi kan sanke info i det øyeblikket vi lurer på noe; alt fra historiske fakta til hva naboen gjør just nu... Telefonen har vi med oss hvor enn vi går, og vi bytter spilleliste på iPoden så ofte vi ønsker. Vi slipper å spole fram og tilbake for å finne favorittsangen på kassetten...- hvilken side var den nå på igjen?? Men det er gøy å tenke tilbake på og det er artig å ha opplevd!

På samme måte som moten kommer og går, og kommer tilbake igjen, ser vi nå at ny teknologi kommer i gammel innpakning. Noen eksempler er KitchenAids kjøkkenmaskiner og Smeg kjøleskap. Så nettopp et bilde av en gammel telefon i et blad, og begynte å tenke: "Tenk om man kunne koblet en slik til mobilen sin" :) Så jeg søkte litt på nettet og gjett hva jeg fant, jo nettopp det! Det finnes flere typer til og med! Hos Hulger og SparkFun Electronics finner du flere varianter som kan kobles både til pc/mac og mobil :) Artig! Den rosa telefonen øverst (fra Ruth66) er en vanlig telefon, men så sukkersøt at jeg måtte vise den fram :) Den til høyre er fra Hulger.com.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...