mandag 2. august 2010

{Kanel i svingene}


I kveld har jeg bakt skillingsboller/kanelsnurrer :) Og her ser du resultatet! Meget fornøyd ;) Oppskriften fant jeg på www.dinmat.aftenposten.no og her kommer den :)

Ca. 20 boller:
125 g  smør
5 dl  melk
50 g  fersk gjær
125 g  sukker
850 g  hvetemel
smør, temperert
kanel, malt
perlesukker

Framgangsmåte:
Smelt smøret.
Ha deretter i melken og varm til fingervarmt, 37°C. Rør gjæren ut i væsken.
Tilsett sukker og mel kan (tilsett litt om gangen, kanskje må du ha litt mer enn det står i oppskriften).
Elt deigen i 5 minutter i kjøkkenmaskin.
La deigen heve under plast
i ca 40 minutter.

Kjevle deigen ut til et rektangel på ca. 35 x 60 cm og stryk smeltet smør over.
La det være en tynn stripe på den ene langsiden uten smør. Denne pensler du med kaldt vann.
Dryss kanel og sukker over leiven og rull sammen.
Skjær rullen i ca. 2 cm tykke skiver og legg dem på plate med snittsiden ned.

Dekk bollene til med et kjøkkenhånkle, og la dem heve på et lunt og godt sted.
Pensle med vann eller pisket egg og strø over perlesukker før bollene stekes i ovnen på 220°C i 10–12 minutter.

NYT!

1 kommentar:

  1. Tusen takk, Elin! Det var jo kjempehyggelig at du har funnet bloggen min og mener jeg har potensiale for deres side :) Jeg skal sjekke det ut! Har vært litt lite blogging i det siste, men satser på å komme sterkere tilbake snart ;)

    Takknemmelig sommerhilsen fra Marte

    SvarSlett

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...